Wat neem je mee naar het zwembad?

Wat neem je mee naar het zwembad?

Wat je meeneemt naar het zwembad, hangt een beetje af van welke training je voor ogen hebt. Er zijn echter een aantal zaken die je best altijd meeneemt:

- Zwembroek of badpak: hierbij worden enkel aansluitende modellen toegelaten, omwille van hygiëne. Kies voor een model dat goed past. 

- Handdoek: een handdoek om je achteraf af te drogen is onontbeerlijk. Vind je het vervelend om zo'n groot volume mee te nemen? Overweeg dan een microvezelhanddoek. Deze zijn erg licht en compact en passen dus perfect in elke zwemzak! 

- Zwembril: de chloor in het zwembad kan voor sommigen erg irriteren aan de ogen. Om die reden is het aangeraden om een zwembril mee te nemen. Kies een model dat goed aansluit, zo hoef je niet na elke lengte het binnengesijpelde water er uit te halen. 

- Shampoo, conditioner & haarborstel: jezelf afspoelen is voor en na het zwemmen erg belangrijk. Na het zwemmen doe je dit best extra grondig, zodat je de chloor kunt afspoelen. Hierbij mag je zeker je haar niet vergeten, vooral indien je gekleurd haar hebt. 

Drinkbus water: het is niet omdat je al in water zwemt, dat je geen water moet drinken! Ook tijdens het zwemmen verlies je vocht, dus hydrateren is een must. Zeker wanneer je uit het water komt, zal je dankbaar zijn dat je een drinkbus hebt meegenomen. 

Ook handig:

- Slippers: deze laat je naast het zwembad staan, maar zijn handig om buiten het bad rond te lopen. 

- Badmuts: de badmuts kan je haar beschermen (maak het wel eerst nat in het stortbad) én maakt je sneller! 

Voor variatie & training in het zwembad:

- Zwemvliezen: de zwemvliezen laten je niet enkel sneller zwemmen, maar zorgen er ook voor dat je horizontaler in het zwembad ligt. Dit is handig bij crawl, rugslag en vlinderslag. Voor de schoolslag laat je ze beter achterwege.

- Zwemplankje: nog een klassieker onder de zwemhulpjes! Het zwemplankje zorgt er voor dat je je enkel moet concentreren op je benen. 

- Pullboy: als het ware het 'zwemplankje' voor tussen de benen. Deze zorgt er voor dat je je benen niet kan gebruiken, zodat je je kan concentreren op je armen. De pullboy houdt je ook horizontaler in het water.

- Paddles: deze bevestigen je aan je handen, waardoor je meer water kan verzetten. 

- Snorkel: deze zorgt er voor dat je je nek kan ontlasten en je kan concentreren op de rest van je lichaam. Ideaal voor wie snel nekpijn krijgt of te veel 'schommelt' tijdens het zwemmen.