Je kan een melding van grensoverschrijdend gedrag indienen via telefoon, mail of het meldpunt-formulier op onze website. Via deze drie kanalen kom je steeds terecht bij onze federatie-API die jouw melding discreet behandelt. De federatie-API zal luisteren naar jouw verhaal en extra vragen stellen om een volledig zicht te krijgen op de situatie.
Vervolgens zal de federatie-API jouw melding volgens een vast stappenplan aanpakken. Als melder word je bij elke stap betrokken en wordt er rekening gehouden met jouw verwachtingen.
In kaart brengen van de situatie: de federatie-API zal samen met jou bekijken met welke andere personen (vb. getuigen, betrokkenen,…) er, indien nodig, best contact wordt opgenomen om een volledig zicht van de situatie te krijgen.
Ernst inschatten en advies inwinnen: de federatie-API maakt een inschatting van de ernst van de situatie en neemt, indien nodig, contact op met externe organisaties voor advies (vb. Sportieq, 1712,…). De federatie-API kan in deze fase de geanonimiseerde situatie bespreken met een collega of één of meerdere leden van het medisch-ethisch adviesorgaan. Dit gebeurt telkens discreet en enkel met mensen die op geen enkele manier betrokken zijn bij de situatie.
Telkens wanneer de federatie-API een gesprek heeft met iemand in kader van de situatie zal die een verslag opmaken van dit gesprek. Alle verslagen i.v.m. een situatie worden bewaard op een veilige plek waar enkel de federatie-API toegang tot heeft.
Zwemfed dient jaarlijks te rapporteren naar de overheid over alle binnengekomen situaties. Dit is telkens geanonimiseerd en jouw naam als melder of de naam van de sportclub worden nooit vernoemd.