Swim for life

Swim for life

De Vlaamse Zwemfederatie heeft trainingsschema's opgemaakt en tips voor het afleggen van deze schema's, ideaal voor iedereen die terug wenst te starten met zwemmen, hun zwemconditie wensen op te bouwen of voor groepslessen voor volwassenen....

Trainingsschema's

Voorwaarden

  • We gaan ervan uit dat u ooit gezwommen heeft en dat u geen watervrees heeft.
  • U dient rekening te houden dat de vooruitgang van het schema zal verschillen van persoon tot persoon afhankelijk van uw voorkennis.

Basistechnieken

  • Ideaal voor opfrissing van een aantal noodzakelijke dingen (drijven/ademhaling..) en het aanleren van de beenbeweging vrije slag/rugslag.
  • Indien u dit al voldoende kent kan u deze reeks overslaan of kan u sneller gaan dan opgegeven (eventueel 2 of 3 lessen samenvoegen, gekende oefeningen schrappen...)
  • Wel raden we u aan om deze reeks even te bekijken omdat een aantal oefeningen terug komen in de volgende reeks.
  • Volledige tekst (.pdf)

Schoolslag

  • In de eerste lessen gaan we vooral aandacht besteden aan de beenbeweging.
  • In de laatste lessen komt de volledige schoolslag aan bod.
  • In de opwarming en als afwisseling gebruiken we de beenbeweging van de vrije slag en de rugslag.
  • Indien u die niet wil gebruiken kan u die gewoon weglaten.
  • Volledige tekst (.pdf)

Vrije slag

  • In de eerste lessen besteden we veel aandacht aan de beenbeweging en aan de armbeweging met 1 arm.
  • Daarna 2 lessen rond de armbeweging met beide armen. En vervolgens de volledige zwembeweging.
  • Schoolslagzwemmers die, na deel 2, de vrije slag niet willen leren, kunnen uit de laatste lessen wel nog wat inspiratie halen om verder te trainen op hun schoolslag (schema's).
  • Volledige tekst (.pdf)

Trainingsschema

  • Indien u graag wat verder zou werken aan uw uithouding kan u dit onderdeel raadplegen voor enkele trainingsschema's.
  • Volledige tekst (.pdf)

Nog enkele tips

  • Volledige tekst (.pdf)

Andere

Andere 'zwem je fit'-schema's om je zwemconditie op te bouwen:

  • Zwemschema voor basis / beginnende zwemmers:
    • Zwemschema voor de eerste maand (.pdf)
    • Zwemschema om conditie te verkrijgen en te behouden (.pdf)
    • Zwemschema recreatieve schoolslagzwemmers (.pdf)
  • Zwemschema voor gevorderde zwemmers (.pdf):
    • Voor sportievelingen, zwemmers die verschillende zwemstijlen onder de knie hebben, ex-zwemmers.
    • Hoe verbeter ik mijn aërobe uithouding in het zwemmen.
  • Opbouw zwemschema voor gevorderde zwemmers over een afstand 1km tot 1.5km (.pdf)