Aquafitness

Aquafitness

De letterlijke vertaling van aqua is water en van fitness is fitheid. Met behulp van water als medium wordt de algemene fitheid en gezondheid van de deelnemers behouden en/of verbeterd. Het is een bewegingsvorm die voornamelijk recreatief wordt beoefend en aan te bevelen is voor iedereen!

De bewegingen worden vooral in verticale positie in het water uitgevoerd waardoor de weerstand wordt gemaximaliseerd. In tegenstelling tot zwemmen is hier niet de snelheid, die een rol speelt maar de intensiteit, duur en de hartfrequentie, die men bereikt.
Zo kunnen de oefen- en trainingsvormen sterk gevarieerd zijn van zeer licht tot extra zwaar. Effecten kunnen bereikt worden ten aanzien van balans, coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid.

Aquafitness is voor elke leeftijd en voor elk niveau bestemd, m.a.w.:

  • Geblesseerde atleten of patiënten doen aquatherapie of revalidatie in het water. De belasting op de gewrichten is minimaal door de opwaartse druk van het water op het lichaam. De invloed van de zwaartekracht is verdwenen bij diep water (no impact), bij ondiep water is een kleine invloed van de zwaartekracht (low impact).
  • Bij gezonde atleten worden de spieren getraind op uithouding en spierversterkend op een niet-belastende wijze. Dit is een goede afwisseling met de gewone trainingen.
  • Niet-zwemmers kunnen op een veilige manier in het zwembad aan sport doen. Door het gebruik van hulpmiddelen (in functie van drijven) kunnen niet zwemmers hun activiteit op punt houden zonder met het hoofd onder water te gaan.
  • Voor zwangere vrouwen wordt het overgewicht op de rug en gewrichten minder belastend aangevoeld en vermindert de zwelling van de ledematen.
  • Obesen kunnen zich comfortabeler bewegen terwijl de grote spiergroepen oefenen en er aan vetverbranding wordt gedaan.
  • Bij mensen met lage rugpijnen oefent het water een dubbele rol uit: ondersteunend, je weegt minder in het water, en weerstand gevend waardoor de houdingspieren onbewust worden aangespannen.
  • Senioren: het is de ideale manier om het ouderdomsproces tegen te gaan en fit en gezond te blijven. Omdat zwemmen een sport is waarbij het hele lichaam tegelijk getraind wordt, is het de nummer-één-lichaamsbeweging.

Activiteiten

Aquafitness is een verzamelnaam voor verschillende aquasporten met als doel de algemene conditie te verbeteren en kunnen opgedeeld worden op 3 manieren:

1. Volgens de waterdiepte.

  • Aquajogging: in diep water.
  • Aquarobics: in ondiep waterVolgens het gebruikte materiaal.

2. Volgens het gebruikte materiaal.

  • Aquagym of hydrofit: uitgevoerd met cuffs aan de voeten.
  • Aquastep: uitgevoerd met een step op de bodem van het water.
  • Aquaball's: uitvoering in diep of ondiep water met een kleine bal tussen de benen of armen.
  • Aquaspinning: uitvoering met een fiets ( aquaspinner) op de bodem van het water.

3. Volgens de beoogde doelen en/of doelgroepen.

  • Aquasenior: aquafitness voor senioren.
  • Aqua Kick & Punch: aquafitness in het water met accent op de verschillende punch (vuisten) and kick (voeten) bewegingen.
  • Aquapregnancy: aquafitness gericht naar zwangere vrouwen.

Waar kan je terecht?

  • Aqua & Move vzw, voor aquafitlessen, events, materialen, opleidingen....
  • OTCHI, opleidingen, events en materiaal.
  • AquaMotion, heerlijk efficiënt sporten in het water. Nieuw aquaprogramma voor figuur, therapie, zwangerschap en topsport.
  • Informeren bij gemeentelijke sportdienst / zwembad.
  • Bij sommige zwemclubs van de Vlaamse Zwemfederatie, contacteer deze club in je buurt en vraag naar dit aanbod.